
Dnia 9.12.25 w Bibliotece dla Dzieci miały miejsce zajęcia w Akademii Malucha. Tematem spotkania były: Ptaki odlatujące i zimujące w naszym kraju. Celem zajęć Akademii Malucha jest integracja grupy, rozgrzewka ruchowa, rozwijanie małej i dużej motoryki, ćwiczenie koncentracji i precyzji ruchów oraz wprowadzenie wiadomości na temat ptaków, ich odżywiania i przygotowań do zimy.
Przebieg zajęć:
- Powitanie i Integracja Ruchowa:
– Zajęcia rozpoczęto od tańców integracyjnych w kole. Dzieci chętnie wzięły udział w zabawach: „Kółko graniaste” , „Chodźcie do koła”, „Koło to figura”.
– Kontynuowano zabawę taneczną, wprowadzając temat przewodni piosenką: „Ptaszki fruwają ziarenek szukają, ćwir, ćwir, ćwir, fru, fru,fru, nasyp nam ziarenek tu?” (elementy naśladowcze i prośba o pokarm).
– W kole wykonano także zabawę do piosenki: „Lata ptaszek po ulicy”.
– W związku z nadchodzącą porą roku, przeprowadzono energiczną „Zimową rozruszankę”, która doskonale przygotowała dzieci do dalszych aktywności. - Aktywność Tematyczna – Karmienie Ptaków
– Wprowadzono element fabularny: przyleciały dwa „głośno krakające” ptaki, które domagały się ziarenek.
– Dzieci zaangażowały się w karmienie ptaków ziarenkami.
– Ćwiczono koordynację i porządkowanie- ćwiczenie sensoryczne: dzieci zbierały rozsypane na macie, ziarenka do wiaderek, trenując precyzyjny chwyt i segregowanie (rozwijanie motoryki małej) - Tor Przeszkód – Rozwój Motoryki Dużej:
– Dla rozwoju dużej motoryki i równowagi, rozstawiono tor przeszkód. W jego skład wchodziły: pufy, mega bloki, opona, materac, tunel oraz jeżyki sensoryczne. Dzieci pokonywały tor, ćwicząc skakanie, czołganie i wspinanie. - Aktywność Plastyczna – Ptaszki w Karmniku:
– W części kreatywnej, maluchy malowały farbami „ptaszki w karmniku”. Ta aktywność wspierała rozwój małej motoryki, kreatywności i ćwiczyła umiejętność posługiwania się pędzlem/farbą. - Zakończenie – Wybór Książeczek:
– Na koniec zajęć na podłodze rozłożono bajeczki. Dzieci miały możliwość wybrania sobie książeczki do czytania w domu, co jest elementem rozwijania zainteresowań czytelniczych i cichego wyciszenia.
– Zajęcia zakończono pożegnaniem.
Podsumowanie:
Zajęcia przebiegły w radosnej i dynamicznej atmosferze. Dzieci aktywnie uczestniczyły
w zabawach ruchowych i zadaniach tematycznych. Szczególnie duże zaangażowanie zaobserwowano podczas karmienia ptaków i pokonywania toru przeszkód. Cel zajęć dotyczący integracji i rozwoju motoryki został osiągnięty.







































