Emocje są z nami…

Powiększ obraz

Dnia 18 marca rozpoczął  się nowy cykl lekcji bibliotecznych dla dzieci i młodzieży dotyczący rozpoznawania emocji.

            Jego celem jest rozwój osobisty i społeczny uczniów, rozpoznawanie, nazywanie, wyrażanie uczuć i emocji, zrozumienie zasad ułatwiających życie z innymi ludźmi, wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz sposoby radzenia sobie z agresją.

Kanwą zajęć jest przedstawienie na małej scenie pacynkowego teatrzyku „Smuteczki królewny Jagódki”, która mimo mnogości  posiadanych zabawek, cierpi z braku towarzystwa  do zabawy. Nikt nie potrafi rozweselić królewny, ani ojciec ani służba…Nudzi ją nawet gra w szafy, czytanie książeczek itp. Zdarzyło się jednak coś, co odmieniło Jagódkę. Od nowa nauczyła się uśmiechać i cieszyć życiem. Było to coś małego, niepozornego.

           Dzieci dostrzegły przemianę Królewny, która odzyskała radość życia. Stwierdziły, że dzięki   rozpoznawaniu stanów emocjonalnych, można pomóc tym, którzy pomocy potrzebują. Jednych pocieszyć, z innymi się radować a jeszcze innym współczuć. Uczniowie nazywali podstawowe emocje  odgadując zagadki. Na podstawie kart dialogowych określali stany emocjonalne różnych osób w określonych sytuacjach życiowych. Po przeczytaniu książeczki pt. „Kolorowy potwór” przyporządkowywali kolory do emocji, określając swoje samopoczucie.

            Na zakończenie stwierdzono, że nie ma złych ani dobrych emocji i nie ocenia się ich pod względem moralnym. Ważne jest jednak to jak pokazujemy emocje innym (rozładowanie emocji pozbawione agresji).