Dnia 20 marca 2014r. zainicjowany został cykl zajęć dla przedszkolaków i uczniów kl. I-III pt. ?Jak zrozumieć innych?. Dotyczył próby odpowiedzi na postawione w temacie pytanie oraz wiele innych np. czym są emocje, jakie znamy emocje, co pomaga nam je rozpoznać?
Dzieciństwo jest czasem nabywania kompetencji emocjonalnych. Podstawą kompetencji emocjonalnej jest rozpoznawanie i poznawanie uczuć oraz odróżnianie ich od siebie. Uczucia są dla dzieci ważne i potrzebne, by mogły się u nich rozwijać inne umiejętności np.: wytrwałość, motywacja, koncentracja.
Zajęcia rozpoczynały się od wspólnego przywitania się piosenką a przez zabawę np. ?Ludzie do Ludzi? następowało uruchomienie wszystkich części ciała uczestników. Osoba prowadząca zajęcia przedstawiała dzieciom ich temat, zapraszając do obejrzenia przedstawienia teatralnego ?na małej scenie? o radościach i smutkach królewny Kasi, będącego kanwą do dalszej rozmowy o emocjach i ich rozpoznawaniu. ?Za górami, za lasami, a może tuż nad rzeczką, lub całkiem niedaleczko stał piękny pałac. Królewna, mieszkająca w pałacu, mimo wielu zabawek była smutna i ciągle płakała. Nie chciała sama bawić się zabawkami zgromadzonymi w czterech komnatach. Brakowało jej towarzystwa rówieśników, chociaż rodzice zajmowali się nią, spędzając czas na rozmowie
i grze w szachy. Służba usługiwała a nawet bawiła się z królewną, a ona mimo to była wciąż niezadowolona i smutna. Król Leon rwał sobie włosy z głowy, próbując uszczęśliwić córkę. Lecz wszystko na nic. Wreszcie wpadł na pomysł nie byle jaki. ?
Nazajutrz król Leon wyprawił córeczce urodzinowy bal, na który zaproszono wszystkie dzieci. Wina nie piły ale wesoło się bawiły.?
Dzieci dostrzegły zmianę w zachowaniu królewny, która najpierw była bardzo smutna, bo czuła się samotna, a potem radosna i szczęśliwa, gdy odwiedzili ją przyjaciele. Zauważyły także, że emocje można rozpoznać na podstawie mimiki twarzy, postawy ciała, gestów, wydawanych dźwięków lub wypowiadanych słów. Odgadywały zagadki z najczęściej występującymi emocjami.
Odczytywanie emocji pomaga: określić ich poziom i natężenie; odpowiednio je wyrażać i panować nad nimi; wpływać na emocje innych; pomagać ludziom lub po prostu okazać empatię.
Cykl o emocjach zakończy się 11 kwietnia 2014r.