Dnia 12 grudnia 2014 r. Bibliotekę w Trzcińsku- Zdroju odwiedzili uczniowie klasy VI ze Szkoły Podstawowej w Stołecznej. Celem spotkania było zdobycie wiedzy na temat funkcjonowania Biblioteki i katalogów bibliotecznych.
Najpierw uczniowie poznali podział księgozbioru na: literaturę piękną i popularno- naukową i zasady jej porządkowania- system klasyfikacji dziesiętnej. System ten dzieli piśmiennictwo na 10 działów głównych, od 0 do 9. Działy, w zależności od potrzeb mogą dzielić się na poddziały, przez dodanie do symbolu głównego dalszych cyfr, znów od 0 do 9. Po poznaniu tajemnicy układu księgozbioru, wybór odpowiedniej literatury nie będzie nastręczał czytelnikowi większych trudności.
Przy czytelniczych poszukiwaniach pomocne mogą być także katalogi biblioteczne. Informują o wszystkich książkach znajdujących się w bibliotece. Proste ćwiczenia z układaniem haseł autorskich pomogły dzieciom lepiej poznać budowę katalogów i pokonać barierę przed posługiwaniem się nimi.
W Bibliotece dla Dzieci w Trzcińsku- Zdroju znajdują się jeszcze trzy katalogi:
? katalog alfabetyczny, zawierający karty książek znajdujących się w Bibliotece, ułożonych
w porządku alfabetycznym nazw autorów lub tytułów dzieł;
? katalog rzeczowy, szeregujący opisy katalogowe dokumentów w układzie rzeczowym według treści książek (działów wiedzy, przedmiotów);
? katalog tytułowy, gdzie karty wszystkich książek ułożone są w porządku alfabetycznym według haseł tytułowych.
Od roku 2012 książki wprowadzane są do katalogu elektronicznego w Systemie Mak+. Wprowadzono już około 60 % ilości księgozbioru. Katalog ten umożliwi czytelnikom zorientowanie się w zasobach biblioteki i zarezerwowanie poszukiwanych pozycji bez wychodzenia z domu. Obecnie nie prowadzi się prac melioracyjnych przy katalogach kartkowych.
Szóstoklasiści zapoznali się także z najnowszymi nabytkami biblioteki, dotyczącymi współczesnych problemów dzieci i młodzieży min. alkoholizmu, narkomanii, przemocy, samobójstw, bulimii, anoreksji, samo okaleczania się itp. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie.
Ostatnim punktem programu była wycieczka do Izby Pamięci. Tam krótka opowieść o historii miasta połączona ze zwiedzaniem wystaw i zgromadzonych eksponatów. Atrakcją dla dzieci było koło młyńskie i wejście na przeszkloną podłogę. I tak wycieczka dobiegła końca i uczniowie wrócili do szkoły.