Aktualności

Więcej o: To już na pewno wiosna

Na Baszcie Bocianiej, obok Biblioteki zadomawiał się znowu przybysz z ciepłych krajów- bociek. Powrócił do nas razem z wiosną. Dla dzieci odwiedzających Bibliotekę a nawet dorosłych czytelników stanowi nie lada atrakcję. Nie boi się ludzi. Dostojnie spaceruje po rzeczce w poszukiwaniu przysmaków, pozując niemalże do zdjęć. Poszukuje też gałązek, którymi uzupełnia braki w gnieździe. Pewno niedługo pojawi się pani bocianowa.

Więcej o: ?Jak zrozumieć innych??

Dnia 20 marca 2014r. zainicjowany został cykl zajęć dla przedszkolaków i uczniów kl. I-III pt. ?Jak zrozumieć innych?. Dotyczył próby odpowiedzi na postawione w temacie pytanie oraz wiele innych np. czym są emocje, jakie znamy emocje, co pomaga nam je rozpoznać?

Dzieciństwo jest czasem nabywania kompetencji emocjonalnych. Podstawą kompetencji emocjonalnej jest rozpoznawanie i poznawanie uczuć oraz odróżnianie ich od siebie. Uczucia są dla dzieci ważne i potrzebne, by mogły się u nich rozwijać inne umiejętności np.: wytrwałość, motywacja, koncentracja.

 

Zajęcia rozpoczynały się od wspólnego przywitania się piosenką a przez zabawę np. ?Ludzie do Ludzi? następowało uruchomienie wszystkich części ciała uczestników. Osoba prowadząca zajęcia przedstawiała dzieciom ich temat, zapraszając do obejrzenia przedstawienia teatralnego ?na małej scenie? o radościach i smutkach królewny Kasi, będącego kanwą do dalszej rozmowy o emocjach i ich rozpoznawaniu. ?Za górami, za lasami, a może tuż nad rzeczką, lub całkiem niedaleczko stał piękny pałac. Królewna, mieszkająca w pałacu, mimo wielu zabawek była smutna i ciągle płakała. Nie chciała sama bawić się zabawkami zgromadzonymi w czterech komnatach. Brakowało jej towarzystwa rówieśników, chociaż rodzice zajmowali się nią, spędzając czas na rozmowie

i grze w szachy. Służba usługiwała a nawet bawiła się z królewną, a ona mimo to była wciąż niezadowolona i smutna. Król Leon rwał sobie włosy z głowy, próbując uszczęśliwić córkę. Lecz wszystko na nic. Wreszcie wpadł na pomysł nie byle jaki. ?

Nazajutrz król Leon wyprawił córeczce urodzinowy bal, na który zaproszono wszystkie dzieci. Wina nie piły ale wesoło się bawiły.?

Dzieci dostrzegły zmianę w zachowaniu królewny, która najpierw była bardzo smutna, bo czuła się samotna, a potem radosna i szczęśliwa, gdy odwiedzili ją przyjaciele. Zauważyły także, że emocje można rozpoznać na podstawie mimiki twarzy, postawy ciała, gestów, wydawanych dźwięków lub wypowiadanych słów. Odgadywały zagadki z najczęściej występującymi emocjami.

Odczytywanie emocji pomaga: określić ich poziom i natężenie; odpowiednio je wyrażać i panować nad nimi; wpływać na emocje innych; pomagać ludziom lub po prostu okazać empatię.

Cykl o emocjach zakończy się 11 kwietnia 2014r.

[ZOBACZ FOTORELACJĘ…]

Więcej o: Relacja ze spotkania autorskiego Ewy Chotomskiej z najmłodszymi czytelnikami

Dziś 03.04.2014 r. w trzcińskiej Bibliotece miało miejsce spotkanie Ewy Chotomskiej z uczniami klasy ?O? i ?I? SP w Trzcińsku- Zdroju. Pani Ewa tzw Ciotka Klotka zjawiła się w Bibliotece w trakcie piosenki o Tik- Taku. Przedstawiła się i powiedziała parę słów o sobie i swojej najbliższej rodzinie: wnuczce ,córce i mamie Wandzie, autorce ok. 300 książek dla dzieci. Dzieci podziwiały jej ubiór w kolorach tęczy: kapelusz z piórami, czerwono niebieskie pantofle od dwóch różnych kompletów, barwną torebkę i pierzastego węża ?Boa? na szyi.

 

Autorka wspominała swoje telewizyjne programy i ich współtwórców: Andrzeja Grabowskiego i Krzysztofa Marca, z którymi współpracuje do chwili obecnej. Bawiła się z dziećmi rymami. Zadawała mnóstwo zagadek, prawidłowe odpowiedzi nagradzając cukierkami. Wiele zagadek pochodziło z jej ?Kuchennego alfabetu?. Rozmawiała z dziećmi o potrzebie czytania i korzyściach z niego płynących. Pytała, jak należy obchodzić się z książkami. Maluchy udzielały prawidłowych odpowiedzi. Wszyscy najlepiej bawili się, słuchając piosenek Ciotki Klotki, które są znane i lubiane przez dzieci i ich rodziców.

Najbardziej podobała się odtańczona piosenka o papudze. Autorka swym kolorowym ubiorem przypominała papugę. Odgrywała w tej skocznej piosence główną rolę. Pani Chotomska mówiła o swoich książkach tj ?Pamiętnik Felka Parerasa?, ?Zając Poziomka?, „Piosennik Ciotki Klotki” itd., zachęcając do ich przeczytania. Czytelnicy mogli zakupić książeczki po przystępnych cenach, uzyskując w nich miłe dedykacje z autografem. Wspólne zdjęcie z Ciotką Klotką było ostatnim elementem tego spotkania.

[ zobacz fotogalerię ze spotkania ]

Więcej o: Zaproszenie na spotkanie autorskie z Ewą Chotomską

Fot. źródło: wikipedia.pl

Dnia 03.04.2014 r (czwartek) w Bibliotece w Trzcińsku- Zdroju gościć będzie popularna Ciotka Klotka z legendarnego ?Tik-Taka?- Ewa Chotomska. Autorka tekstów piosenek dla dzieci m.in. ?Moja fantazja?, ?Mydło lubi zabawę?, ?Myj zęby?. Od ponad trzydziestu lat kierownik zespołu dziecięcego ?Fasolki?. Reżyserka wideoklipów. Scenarzystka programów telewizyjnych: ?Tik-Tak?, ?Fasola?, ?Domowe przedszkole?, ?Młynek?.

Pani Ewa spotka się z najmłodszymi czytelnikami o godz. 1100 w Oddziale dla Dzieci M-GBP w Trzcińsku- Zdroju.

 

Zainteresowanych serdecznie zapraszamy.

 

Więcej o: Powitanie wiosny przez dzieci z Akademii Malucha

Dnia 20 marca 2014r. w pierwszym dniu astronomicznej wiosny, Dzieci z Akademii Malucha przyszły do Biblioteki, by wspólnie z rodzicami pożegnać zimę a powitać wiosnę. Na milusińskich czekała już ekologiczna Marzanna, która została wykonana z gazet i tektury, a nie jak zwyczaj stary każe, ze słomianych chochołów okrywających rośliny w czasie zimy.

Wszyscy w barwnym korowodzie udali się nad brzeg rzeki. Tam przy wesołych okrzykach i gwizdach dzieci pożegnano zimę, podpalając kukłę. Ogień błyskawicznie strawił całą postać. Niedopalone resztki wylądowały w rzecznym korycie a później trafiły do kosza na śmieci. Były wierszyki, tańce, piosenki o wiośnie i radość z jej przyjścia.

Zobacz fotogalerię

Więcej o: Zajęcia z muzykoterapii

Muzyka może odegrać znaczącą rolę w naszym życiu. Mówi się, że łagodzi obyczaje, likwiduje niepokój, lęk i agresję. Słuchanie określonych rodzajów muzyki pozwala często utrzymać się w dobrym zdrowiu. Muzykoterapię stosuje się dla poprawy samopoczucia, uspokojenia, relaksu i zwiększenia komfortu wypoczynku.

W dniach 19 i 24 marca 2014 r.w bibliotecznych zajęciach z muzykoterapii udział wzięli uczniowie klasy III SP. Na początku spotkania, posługując się pogodowymi rysunkami kreślono nastrój grup. Większość dzieci cieszyła się dobrym humorem, wykazując gotowość do działania. Dzieci zostały powitane i zapoznane z tematyką spotkania. Uczestnicy po przedstawieniu się do pierwszej litery swego imienia dopisywały dobre cechy charakteru, by podnieść swoją samoocenę i zacząć o sobie pozytywnie myśleć.

Muzyka różnych gatunków stanowiła kanwę tego spotkania. Zajęcia zostały podzielone na sześć części takich jak: odreagowanie, zrytmizowanie, uwrażliwienie, relaks, aktywacja, zakończenie. W ?odreagowaniu? znalazły się ćwiczenia rozluźniające i oddechowe z nauką prawidłowego oddychania, w ?zrytmizowaniu? – ćwiczenia z wystukiwaniem (wyklaskiwaniem) rytmu (echo rytmiczne, orkiestra rytmiczna), w ?uwrażliwieniu?- improwizowanie stanów pogody przy użyciu instrumentów perkusyjnych a pod wpływem słuchania utworu A. Vivaldiego ?Cztery pory roku?, malowanie pór roku w kilkuosobowych zespołach na arkuszach dużego papieru. ?Relaks? odnosił się do ćwiczeń oddechowych i izometrycznych, polegających na równoczesnym zaciskaniu pięści, spinaniu całego ciała , prostowaniu nóg w kolanach i rozluźnianiu mięśni. ?Aktywacja? dotyczyła zabawy ?Kwiaty?, w której dzieci siedząc na dywanie przyjmowały formę pąka kwiatowego, stopniowo rozwijając się w rytm oddechów, będących energią do rozkwitu. Rozmowa z dziećmi o uczuciach i wrażeniach doznanych w czasie zajęć była ostatnim elementem zajęć. Myślę, że zajęcia z muzykoterapii choć częściowo pomogą zredukować stres i niepokój u dzieci, poprawią poczucie własnej godności i pewności siebie, zachęcą do wyrażania uczuć, poprawią kontrolę nad odruchami, usprawnią techniki oddychania, przyczyniając się do integracji zespołów uczniowskich.

Zobacz Galerię z muzykoterapii

Opracowała i prowadziła R. Brzezińska

Więcej o: Zakończyły się ferie zimowe 2014 w Stołecznej

Zakończyły się ferie zimowe 2014. Nasza Biblioteka (filia w Stołecznej), jak co roku, organizowała zajęcia dla dzieci i młodzieży. Dziennie w zajęciach brało udział około dwadzieścioro dzieci. Było wspólne czytanie baśni, prace plastyczne np. ? Pałac królowej śniegu?, ?Morze?, ?Zima?. Tworzyliśmy własną okładkę do książki oraz ozdoby z patyczków do lodów. Były gry, zabawy, układanie puzzli i tworzenie własnej prezentacji na komputerach o Stołecznej. Atrakcją był wyjazd do gorzowskiego kina na film ?Wkręceni? i bajkę  ? Lego przygoda?. Do kina pojechało 51 osób. Dzięki hojności sponsorów: Teresy Lewandowskiej, Księdza Wojciecha Kois, Stowarzyszenia Koła Gospodyń Wiejskich ze Stołecznej oraz Radzie Sołeckiej i Sołtysowi można było opłacić autokar.

 

Odbyło się też ciekawe i pełne przeżyć spotkanie z księdzem ze Swobnicy, który przyjechał do nas wraz z dziewięciorgiem dzieci z tejże miejscowości. Duchowny opowiedział wiele ciekawych informacji o posłudze kapłańskiej, zagrał na gitarze, uczył nas indiańskiej piosenki.  Zagraliśmy mecz na szkolnym boisku a na koniec przy ognisku piekliśmy kiełbaski i bawiliśmy się na placu zabaw przy pięknej pogodzie.

Tradycyjnie odbyły się również zajęcia kulinarne: sałatka owocowa, kolorowe galaretki, wiosenne kanapki, które zawsze wspólnie z Panią Edytą ze Świetlicy Opiekuńczo-Wychowawczej chętnie przygotowujemy. Serdecznie dziękuję wszystkim, dzięki którym można było przygotować tegoroczne ferie dla dzieci.

 

Więcej o: Sprawozdanie z ferii zimowych w Bibliotece 2014

Podczas tegorocznych ferii w Bibliotece rozmaitych atrakcji było niemało. W zajęciach uczestniczyły maluchy, uczniowie SP a nawet gimnazjaliści. Każde dziecko mogło znaleźć coś ciekawego dla siebie. Frekwencja wzrastała z dnia na dzień.

Stałą formą były bajki na dużym ekranie dla maluchów. Później (godz. 11.00) rozpoczynały się zajęcia tematyczne, połączone z wykonaniem pracy plastycznej. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia kulinarne. Nie brakowało także zabaw sprawnościowych.

 Na podstawie opowiadania pt. ?Żółty balonik? dzieci rozpoznawały uczucia, ucząc się je nazywać. Malowały sytuacje, w których występują.

Aktorzy z teatru Maska zaprezentowali spektakl o grzeczności: ?Grymasy Królewny Kasi?, przypominając najmłodszym o zasadach dobrego wychowania, dobrych manierach i używaniu czarodziejskich słów: ? przepraszam?, ?proszę?, ?dziękuję?. Kwintesencją przedstawienia było podkreślenie jak należy postępować oraz jak kontrolować własne czyny i słowa. Po obejrzeniu przedstawienia, dzieci także próbowały swoich sił w małym teatrzyku. Poznawały rodzaje lalek, uczestniczyły w teatralnych zabawach. Wcielały się w role aktorów, posługując się własnoręcznie zrobionymi pacynkami. Dobrej zabawy dostarczył także teatrzyk cieni. Zadaniem dwóch grup uczestników było przedstawienie ?Bajki o Czerwonym Kapturku? na specjalnym ekranie, za pomocą kukiełkowych ceni. Dzieci zaskakiwały pomysłowością a kukiełki nawet byle jak wykonane, w teatrze cieni prezentowały się wspaniale.

Co roku, w czasie ferii powraca temat o historii naszego miasta. Chociaż szkoła przypomina uczniom o ważnych dla mieszkańców rocznicach i wydarzeniach. Jednak uczniowie nie błyszczą wiedzą w tym zakresie. Z tej okazji miała miejsce prelekcja o historii Trzcińska oraz konkursy: wiedzy o mieście i plastyczny na namalowanie pięknych miejsc w mieście. Wiedzą nikt nie zabłysnął. Wspólna wycieczka do Izby Pamięci małych mieszkańców miasta i gości przebywających tu w czasie ferii, oglądanie zgromadzonych tam pamiątek było podsumowaniem dziecięcych zmagań. Atrakcją dla dzieci była para rosłych młynarzy, witających przybyłych. Zwiedzający zainteresowali się tablicą opowiadającą o budowie kościoła.

Osobnym tematem zajęć były zasady zdrowego odżywiania, omówienie żywieniowej piramidy na podstawie pokazu slajdów i pogadanka co jeść, by zdrowym być. Chociaż dzieci doskonale wiedzą, że słodycze i chipsy tuczą, psują zęby i niszczą zdrowie, to i tak nie potrafią z nich zrezygnować.

Główne argumenty w ustach dzieci przemawiające za spożywaniem niezdrowego pożywienia:

  • ?….to co niezdrowe jest dobre,
  • kosztuje niedużo,
  • nie trzeba się trudzić z przygotowaniem,
  • jest dostępne, w sklepach zawsze są go pełne półki?.
  • jest estetycznie pakowane,
  • jest na topie.?

Warzywa i owoce stanowiły zdrową alternatywę posiłków i zostały wykorzystane do przygotowania wybornych sałatek: warzywnej na bazie kapusty pekińskiej i owocowej. Sałatka warzywna nie miała tak wielu zwolenników. Jednak owocowa zniknęła z talerzyków błyskawicznie. Dzieci przygotowały także tradycyjną sałatkę z gotowanych warzyw. Ta cieszyła się zdecydowanie większym powodzeniem.

Obserwując dzieci i rozmawiając z nimi nasuwa się wniosek, że rodzice podsuwają swoim pociechom za mało owoców i warzyw, pozwalając równocześnie na niezdrowe samodzielne wybory.

Przez dwa tygodnie dzieci uczyły się korzystania z przepisów kulinarnych i przygotowywania prostych potraw. Mimo tego, że miały co robić, to jeszcze miały co zjeść. Najwięcej radości sprawiało im pieczenie ciasteczek składanych w kopertę.

Na zakończenie ferii- zabawy na świeżym powietrzu a potem pieczenie kiełbasek. Pogoda dopisała i apetyty też. Dzieci w dobrych humorach wróciły do domów.

Pani Maria Ostrowska – Bibliotekarz Filii Bibliotecznej w Góralicach składa gorące podziękowania osobom, które pomogły przy organizacji ferii zimowych:

  • Pani Małgorzacie Sobczuk za przeprowadzenie zajęć z quillingu;
  • Pani Helenie Tondel i Pani Bożenie Kozak za pomoc w przygotowaniu ?tłustego czwartku?;
  • Panu sołtysowi Robertowi Kowalskiemu za przekazanie środków na zakup gier edukacyjnych oraz artykułów spożywczych niezbędnych do realizacji planu zajęć.
Więcej o: Sprawozdanie z przebiegu organizacji ferii zimowych  w Góralicach w 2014 r.

Filia Biblioteczna w Góralicach we współpracy ze Świetlicą Opiekuńczo-Wychowawczą zorganizowała zajęcia dla dzieci i młodzieży przebywającej w tym czasie w Góralicach.

Na podstawie czytanych bajek wykonywane były prace plastyczne. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia kulinarne. Dzieci wykazywały się umiejętnością pieczenia a następnie dekorowania pierniczków. Zgodnie z tradycją w tłusty czwartek smażone były faworki. Przy tej okazji uczestnicy poznali obyczaje związane z tym dniem. Dzieci dowiedziały się co to jest piramida zdrowia, tworzyły plakaty na ten temat. Odbyły się również zajęcia z origami. Zainteresowani poznawali także nową metodę tworzenia różnych rzeczy techniką quillingu. Odbył się turniej ping-ponga. Zapewniono stały dostęp do komputerów. W związku z tym przeprowadzono pogadankę na temat zalet i niebezpieczeństw korzystania z internetu. W czasie codziennych zajęć korzystano z gier stolikowych. Dzień żartów , dowcipów z opowiadaniem sobie wesołych przygód zakończył ferie.

Do góry