Dnia 16 maja 2013 w godz. 8.30-10.30 miała miejsce sztafeta literacka o Julianie Tuwimie,poecie, tłumaczu, satyryku. Wzięli w niej udział uczniowie kl. II i III SP w Trzcińsku- Zdroju wraz z wychowawcami. Najpierw dzieci poznały najciekawsze wątki z życia pisarza. Przejęły się wiadomością o znamieniu, które szpeciło twarz chłopca od urodzenia, czyniąc go ?odmieńcem?. Zaskoczyła je informacja, że mały Julian wychowywał się w przygnębiającej atmosferze domu rodzinnego, w którym nie było miłości. Z uwagą słuchały opowieści o jego pirotechnicznych eksperymentach, które doprowadziły do wybuchu w kamienicy i niewielkiego uszczerbku na zdrowiu chłopca. Zaciekawiły się tuwimowskimi zamiłowaniami do gadów i zielarstwa.
Przyrodnicze pasje później zostały zamienione na lingwistyczną, a Tuwim stał się ?alchemikiem słowa?. Nie zaprzepaścił skłonności do tropienia wszelkich dziwactw i osobliwości. Bawił się słowem, które poddawał brzmieniu.
Dzieci też wzięły udział w kreatywnej zabawie słowem, poszukując nowego przeznaczenia dla przedmiotów codziennego użytku (parasol, miska, kapelusz, rondel, wieszak na ubrania). Wykazały się dużą pomysłowością, pozwalając zadziałać wyobraźni. Usłyszały o stoliku Skamandrytów ?na górce?w kawiarence ?Mała Ziemiańska?, zaślubinach ze Stefanią Marchew, emigracji i twórczości. Później było wspólne czytanie wierszy. Na zakończenie dzieci otrzymały krótkie noty biograficzne o autorze i lizaki na osłodę. Kliknij, aby zobaczyć więcej zdjęć.
Tematowi agresji poświęcone były zajęcia dla klasy IV SP. Na początku uczniowie określili swój nastrój, który najczęściej ma związek z pogodą i stosunkami panującymi w klasie. Dziś (15.05.13) duża grupa dzieci określiła swój nastrój jako pogodny, tylko nieliczni byli niezadowoleni i trochę smutni.
Następnie- powitanie piosenką i wspólny uścisk dłoni oraz ćwiczenie podnoszące własną samoocenę (własna wizytówka- pozytywnych cech charakteru). Zabawa w ?marionetkę? pozwoliła uczniom zrozumieć, że niektórzy ludzie są manipulowani przez inne osoby, często w niecnych celach. Nie potrafią odmawiać i bronić swego zdania.
W zabawie, ochotnik stojący w środku kręgu odgrywa rolę marionetki. Uczniowie podchodząc do niego bawią się jego ciałem, zmieniając ?marionetce? układ rąk i nóg. ?Marionetka? nie protestuje. Uczeń odgrywający rolę marionetki dzieli się z grupą swymi odczuciami, czego doświadczył odgrywając swoją rolę. Pozostali uczniowie wypowiadają się, czy robienie czegoś wbrew własnej woli jest przyjemne. Większość nie chce być kierowana przez inne osoby. Są jednak jednostki, którym to nie przeszkadza i często ulegają namowom kolegów. Uczniowie poznają sposoby ?odmawiania?, które można wykorzystać w codziennym życiu (powiedz ?nie?; zmień temat; odejdź; zignoruj propozycję; podsuń lepszy pomysł; powiedz coś śmiesznego). Przygotowują scenki z życia wzięte mające związek z manipulacją lub aktem agresji i szukają sposobów na ich rozwiązanie. W miłej atmosferze spotkanie dobiegło końca. Na zakończenie- uścisk dłoni i powrót do szkolnych obowiązków. Kliknij, aby zobaczyć galerię zdjęć.
15 mają 2013r. w spotkaniu z pisarką Anną Onichimowską uczestniczyli uczniowie klasy IV i VI Szkoły Podstawowej w Trzcińsku- Zdroju. Pani Anna pochodzi z Warszawy. Jest córką lekarki i dziennikarza- podróżnika, który zaraził ją pasją podróżowania. Odwiedziła prawie całą Europę i wiele odległych zakątków na świecie. Wszędzie poszukiwała ciekawych pomysłów na książkę, bo to właśnie od pomysłu zaczyna się pisanie książki. Często różne życiowe sytuacje są inspiracją do napisania książki. Na końcu zazwyczaj pojawia się tytuł, informujący o treści książki. Powinien być trochę tajemniczy, interesujący, zachęcający do przeczytania książki. Czasami wydawca wpływa na jego zmianę, nadając tytuł, który mógłby dobrze się sprzedawać.
Autorka pokazała, jaką drogę musi pokonać książka od pojawienia się pomysłu do momentu , gdy trafia do rąk czytelników, sama też przez kilka lat pracowała w wydawnictwie (KAW, MAW). Od 1990r uprawia wolny zawód i utrzymuje się z pisania. Pisze wiersze, opowiadania, powieści, słuchowiska, scenariusze teatralne i filmowe- dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Napisała ponad czterdzieści książek. Niektóre z nich zaprezentowała: ?Najwyższa góra świata?, ?Daleki rejs?, ?Gdzie jesteś tatusiu??, ?Krzysztofa Pączka droga do sławy?, ?Koniec świata i poziomki?, ? Zasypianki?, ?Wieczorynki z Wielką Kaczką?, ?Aleksander?, ?Samotne wyspy i storczyk?, ?Żegnaj na zawsze?, ?Noc komety?, ?Demony na smyczy? itd. Uczniowie na chwilę mogli zabawić się w dziennikarzy, pytając pisarkę o różne szczegóły z jej życia. Na zakończenie- podziękowania za spotkanie i życzenia dalszych owocnych spotkań z czytelnikami i prośba dzieci o autografy. Były też nieliczne wpisy z dedykacjami w książkach i pamiątkowy wpis pisarki w kronice Biblioteki. Kliknij, aby zobaczyć galerię zdjęć.
Od 8 maja do 15 maja 2013r. trwają obchody Tygodna Bibliotek, który poświęcony jest książce, bibliotece i bibliotekarzom. Corocznie bibliotekarze obchodzą swoje święto 8 maja, a świętują je bardzo pracowicie, bo w tym dniu odwiedza Bibliotekę więcej czytelników niż zwykle, dla nich przygotowuje się tematyczne wystawy. Odbywają się: wtorkowe zajęcia w Akademii Malucha (dwie grupy wiekowe, lekcje biblioteczne dla różnych grup czytelników, spotkania z pisarzami (15 maja 2013- Anna Onichimowska; 23 maja- Renata Piątkowska), zajęcia z biblioterapii dla klasy IV, sztafeta literacka poświęcona J. Tuwimowi.
28 maja odbedzie się ?Tuwimowska lokomotywa?- zabawa plenerowa w formie konkursu na zaprezentowanie wierszy Tuwima na poszczególnych stacjach kolejowych takich jak: Abecadłowice, Śpiewowice, Rzepkowice, Tańcowice, Echo Leśne itp. W prezentacjach wystąpią uczniowie SP w Trzcińsku- Zdroju. Kliknij, aby zobaczyć fotogalerię.
I w tym roku jako piersi w odwiedziny do Biblioteki przychodzą przedszkolaki z Przedszkola Miejskiego na spotkanie z bajkowymi postaciami. Już od początku dzieci oczekują na pojawienie się Duszka Książkoduszka, który opiekuje się Bajkową Krainą ?Książkolandią?. Choć go słychać, to nigdzie nie widać, bo też nie każdemu się ujawnia. Jest po prostu wytworem dziecięcej wyobraźni.
Biblioteka to magiczna kraina, w której dzieją się czary i dziwy, miotła lata, lustro gada, smok ogniem zionie i na nudę nie ma miejsca. Wspólne czarowanie z wróżką ma na celu nadanie nadzwyczajnej mocy zwykłym sprzętom, by dywan stary zaczął latać a buty siedmiomilowe mogły przemierzać wielkie przestrzenie. Dzieci poznają drogę książki od pojawnienia się pomysłu w głowie autora, przez wydawcę, redakora, ilustratora do rąk czytelników. Mówią jakie powinny być książeczki dla dzieci, by chętnie były czytane. Z pewnością bogato ilustrowane i kolorowe.
?Bajka? wędrująca po świecie zawitała także do dzieci, bo je bardzo pokochała. Przyniosła bajkowe zagadki, prezentując postacie z różnych bajek: Kopciuszka, Śpiącą Królewnę, Plastusia, Czerwonego Kapturka, Kaczkę Dziwaczkę, Złotą Rybkę, Krasnoludka. Ten ostatni z siwą brodą zaprosił maluchy do ?krasnoludkowego tańca- połamańca?. Na zakończenie przedszkolaki złożyły ?Królowej Książce? uroczyste przyżeczenie, że będą dbać o książki i wykorzystają wszystkie zawarte w nich mądrości. Na zakończenie zaproszenie od wróżki do czytania i korzystania z Biblioteki. Kliknij, aby zobaczyć galerię zdjęć
Wraz z przyjściem wiosny i poprawą pogody wzrosła frekwencja w Akademii Malucha. W godzinnych zajęciach edukacyjnych uczestniczą dzieci w wieku od dwóch do pięciu lat, które jeszcze nie chodzą do przedszkola. Przybyło natomiast kilkoro dwuletnich dzieci, wymagających specjalnej uwagi. Z tego względu zajęcia z tak liczną grupą, o zróżnicowanym poziomie rozwoju były utrudnione. Wspólnie z mamami dzieci podjęto decyzję o podziale grupy.
Powstały dwie grupy:
grupa- dzieci do 3 lat,
grupa- dzieci powyżej 3 lat.
Zajęcia w grupie I (maluchy) rozpoczynać się będą o godz. 10.30, zajęcia w grupie II (starszaki)- początek o godz. 11.30.
26 lutego maluchy znowu spotkały się na wtorkowych zajęciach w Akademii Malucha. Po długiej przerwie cieszyły się ze spotkania w swoim gronie. Z radością przyglądały się odnowionym pomieszczeniom, odnajdując na półkach ulubione zabawki. Po chwili indywidualnej zabawy mogły wreszcie przystąpić do zaplanowanych wspólnych zadań.
Drugie spotkanie, którego tematem było życie i twórczość Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, połączone z pokazem multimedialnym przeznaczone było dla uczniów klasy IV. Przeprowadziła je Pani Cecylia Judek, sekretarz naukowy Książnicy Pomorskiej a zarazem kierownik Działu Zbiorów Specjalnych Książnicy. Oprócz interesujących informacji o pobycie poety w Szczecinie, uczestnicy wysłuchali także kilku wierszy takich jak: „Rozmowa liryczna”, „Ukochany kraj”, „Żołnierze z Westerplatte” itd. Na zakończenie uczniowie podziękowali Pani Cecylii za ciekawy wykład.
Chociaż porządki w Bibliotece jeszcze trwały, 20 lutego miały miejsce dwa spotkania z uczniami Szkoły Podstawowej w Trzcińsku- Zdroju. Prowadzili je goście ze Szczecina. W jednym spotkaniu z dziennikarzem Kuriera Szczecińskiego-Bogdanem Twardochleb, który jest kierownikiem działu publicystyki i kultury uczestniczyły uczennice klasy V zainteresowane redagowaniem gazety.
Pan redaktor opowiadał o dwudziestoletniej pracy w gazecie, dzieląc się swoimi doświadczeniami i cennymi wskazówkami z zainteresowanymi. Mówił o długiej drodze od pojawienia się pomysłu na artykuł do jego publikacji na łamach gazety. Zachęcał do udziału w konkursie ?Szkolny Pulitzer?, którego organizatorem jest redakcja Kuriera. Więcej zdjęć w fotogalerii ? kliknij TUTAJ, aby przejść do galerii .
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.