Wakacyjne wspominki

W lipcu 2025, pierwsze wakacyjne zajęcia w trzcińskiej Bibliotece rozpoczęły się 07.07.25, pogadanką o o bezpiecznym zachowaniu podczas wakacji: nad wodą, w lesie, na drodze… Przypomniano o kierowaniu się zdrowym rozsądkiem podczas różnych sytuacji życiowych. Każdego dnia realizowano inny temat zajęć zgodnie z przygotowanym planem. I tak: „Detektyw mądra głowa” – gry i zabawy połączone z rozwiązywaniem zagadek, szyfrów rebusów, krzyżówek. Detektywistyczne dociekania bardzo się dzieciom podobały. Poznawały lub przypominały sobie baśnie. Malowały baśniowych bohaterów i ilustracje do opowieści. Dyskutowały na temat mądrości płynących z baśni. Inspiracją do zajęć był Teatrzyk Kamishibai. Wypowiadały magiczne zaklęcia, by go otworzyć. Wysłuchały bajkowych opowieści. Potem same tworzyły własne bajeczki, prezentując je w teatrzyku.

Atrakcją wakacyjnych zajęć były bitwy wodne dla dzieci zaproponowane przez Centrum Rozrywki Speed shot. Było ciepło. Nikt nie narzekał, chociaż woda się lała ze wszystkich stron. Dzieci wyglądały, jakby wyszły spod prysznica. Uciechy było co niemiara. Dobrze, że rodzice zadbali o odzież na zmianę i poprzebierali swoje pociechy. Dzieci uczestniczące w zajęciach bibliotecznych dowiedziały się także, jak funkcjonuje biblioteka i jakie zadania wykonuje. Poznały układ księgozbioru. Pani bibliotekarka przygotowała propozycje książkowe godne przeczytania. Każde dziecko znalazło coś dla siebie. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia kulinarne. Dzieci samodzielnie przygotowywały ciasto i smażyły gofry w specjalnej maszynie- gofrownicy. Pachniało w całym budynku. Jeden dzień zajęć przeznaczony był na gry planszowe. Dzieci świetnie się bawiły w małych zespołach, rywalizując ze sobą. Niektóre działania, głównie rozgrywki sportowe, odbywały się na dworze. Przez dwa dni uczestnicy odwiedzali Izbę Pamięci, po której oprowadzał ich Prezes SMZT Dawid Buczkiewicz. Opowiadał o zgromadzonych tam eksponatach oraz o wydarzeniach z historii naszego miasta. Uczestnicy spotkania otrzymali plansze z zadaniami i lichotnik izbowy do indywidualnego opracowania. Cierpliwie pracowali nad zleconymi zadaniami, pogłębiając swoją wiedzę o Naszej Małej Ojczyźnie. W ostatnim dniu lipcowych zajęć Biblioteka zamieniła się w kolorowy plac zabaw. Na całej powierzchni zbudowano tory z przeszkodami, których pokonywanie wpływa na rozwijanie motoryki dużej i zawsze sprawia wiele radości. Pani zaproponowała, trochę zapomniane gry i zabawy z danych lat, w które bawili się rodzice dzieci. Zabawa była przednia. Tym miłym akcentem zakończyły się lipcowe zajęcia dla dzieci.

W ciągu dwóch tygodni sierpnia (4.08.25-14.08.25), dzieci także uczestniczyły w zajęciach bibliotecznych i codziennych spotkaniach z ciekawymi książkami. Podczas zajęć kulinarnych dowiedziały się jak korzystać z książek kucharskich i ciekawych przepisów w internecie. Samodzielnie przygotowały owocową galaretkę w arbuzie. Podczas zajęć plastycznych, robiły malowały, wycinały kleiły. Zawsze dobrze się bawiły. Zaprojektowały kolorowe witraże z bibuły; przygotowały papierową wiklinę, podejmując próby wyplatania koszyków. Poznały kocie zwyczaje, zapoznając się z literaturą przedmiotu: książkami pop.-nauk. i pięknymi kocimi opowieściami. Dzieci stworzyły kocią zagrodę. Rozmawiały o pszczołach, pszczelarzach, pasiece i zdrowotnych właściwościach miodu. Zbudowały domki dla tych pożytecznych owadów. Uczestniczyły w animacjach cyrkowych, które prowadził Kamil- Żongler. Tu musiały okazać się dobrą koordynacją ruchową. Wakacyjną atrakcją, która w parku zgromadziła dużą grupę dzieci, było Bańkowe Show. Prowadziła je animatorka zabaw Monika Kołodziejska. Dzieci rywalizowały ze sobą w wielu konkurencjach sportowych takich jak: przeciąganie liny, wyścigi w workach, łapanie piłeczek w zamaszyste spodnie, itp. Pod okiem animatorki, robiły bańki na różne sposoby. Niektóre były ogromne, średnie, duże, małe….Bańki unosiły się wokół. Było ich mnóstwo ku radości dzieci.

        Wakacyjne zajęcia w Bibliotece były różnorodne i przede wszystkim bezpieczne. Każdy z uczestników mógł zaangażować się w działanie, zgodne ze swoimi zainteresowaniami i preferencjami. Ich celem było zagospodarowanie czasu wolnego dzieci, poznanie Biblioteki jako miejsca przyjaznego dzieciom, rozbudzenie zainteresowań czytelniczych i promocja książki.