Pod koniec września 2011 rozpoczął się w Bibliotece cykl zajęć z biblioterapii, w których uczestniczyli uczniowie klasy IV SP w Trzcińsku- Zdroju, ze względu na często występujące agresywne zachowania, wulgaryzowanie, brak wzajemnego szacunku wśród uczniów.
Do głównych celów biblioterapii dzieci należy:
? nazywanie uczuć i nadawanie im wartości,
? pokazywanie przez książkę, że inne dzieci mają podobne problemy,
? pobudzanie do dyskusji,
? rozwijanie myślenia i samoświadomości,
? poznawanie strategii radzenia sobie w różnych , trudnych życiowych sytuacjach,
? zachęcenie do działania.
Na początku ustalono zasady zachowania, które obowiązywały w czasie zajęć. Nie było przymusu uczestniczenia w biblioterapeutycznych spotkaniach. Jednak we wszystkich zajęciach uczestniczyło około 2/3 klasy. Dzieci przychodziły ze swoimi problemami i chęcią rozmowy o nich. Opowiadały o szkolnych wrażeniach. Dzieliły się tym, co ich zabolało, co w ich odczuciu było niesprawiedliwe i krzywdzące. Nie można było tego zlekceważyć. Toczyły się bardzo dojrzałe dyskusje. Wspólnie poszukiwano dobrych rozwiązań. Poprzez ćwiczenia i zabawę następowało rozładowanie negatywnych emocji. Duży nacisk położony został na podniesienie własnej samooceny i wiary w siebie. Zmiana sposobu myślenia o sobie samym, z negatywnego w pozytywny, może prowadzić do sukcesów w różnych dziedzinach. Podczas zajęć dzieci uczyły się ze sobą przebywać, akceptować siebie takimi jakimi są, traktować z należnym szacunkiem, wspólnie lub w grupach wykonywać powierzone zadania.
Wszystkie spotkania miały charakter zabawowy. Na podstawie tekstów literackich omawiano trudne tematy. Kilkakrotnie powracał temat przemocy i agresji. Dzieci odgrywały scenki dramowe, wcielając się w powierzone role. Ćwiczenia te uczyły empatii dla drugiego człowieka i zrozumienia motywów jego postępowania. Dzieci podawały przykłady jak bronić się i jak przeciwdziałać tym negatywnym zjawiskom. Przygotowały sztukę teatralną o współczesnej dziewczynie, zakochanej w kupowaniu ciuszków. Na tej podstawie wyciągnięto wnioski, odpowiadając na pytanie: co w życiu ma największą wartość? Okazało się, że wcale nie rzeczy materialne.
Dowiedziały się co to temperament, poznały typy temperamentów i ich wpływ na ludzkie zachowanie. Wykonywały prace plastyczne w kolorach: czerwonym, żółtym, zielonym, niebieskim przypisanym dla określonego temperamentu: sangwinik(czerwony), choleryk(żółty), melancholik(niebieski), flegmatyk( zielony).
Wielką radość sprawiły dzieciom andrzejkowe wróżby. Były podekscytowane, tym co może ich spotkać w przyszłości. Każdy pragnął lekkiego, szczęśliwego życia i finansowego dostatku. Najistotniejsze było jednak to, że człowiek jest kowalem swego losu i znacząco wpływa na swoje życie.
Przed świętami Bożego Narodzenia odbyło się spotkanie opłatkowe. Wzięli w nim udział wszyscy uczniowi, wychowawca klasy i kilkoro rodziców. W miłej atmosferze składano sobie życzenia, śpiewano kolędy, opowiadano świąteczne historie. Spotkanie to zakończyło pierwszy cykl biblioterapeutycznych spotkań dla klasy IV. Niebawem początek następnego cyklu.