Muzyka może odegrać znaczącą rolę w naszym życiu. Mówi się, że łagodzi obyczaje, likwiduje niepokój, lęk i agresję. Słuchanie określonych rodzajów muzyki pozwala często utrzymać się w dobrym zdrowiu. Muzykoterapię stosuje się dla poprawy samopoczucia, uspokojenia, relaksu i zwiększenia komfortu wypoczynku.
W dniach 19 i 24 marca 2014 r.w bibliotecznych zajęciach z muzykoterapii udział wzięli uczniowie klasy III SP. Na początku spotkania, posługując się pogodowymi rysunkami kreślono nastrój grup. Większość dzieci cieszyła się dobrym humorem, wykazując gotowość do działania. Dzieci zostały powitane i zapoznane z tematyką spotkania. Uczestnicy po przedstawieniu się do pierwszej litery swego imienia dopisywały dobre cechy charakteru, by podnieść swoją samoocenę i zacząć o sobie pozytywnie myśleć.
Muzyka różnych gatunków stanowiła kanwę tego spotkania. Zajęcia zostały podzielone na sześć części takich jak: odreagowanie, zrytmizowanie, uwrażliwienie, relaks, aktywacja, zakończenie. W ?odreagowaniu? znalazły się ćwiczenia rozluźniające i oddechowe z nauką prawidłowego oddychania, w ?zrytmizowaniu? – ćwiczenia z wystukiwaniem (wyklaskiwaniem) rytmu (echo rytmiczne, orkiestra rytmiczna), w ?uwrażliwieniu?- improwizowanie stanów pogody przy użyciu instrumentów perkusyjnych a pod wpływem słuchania utworu A. Vivaldiego ?Cztery pory roku?, malowanie pór roku w kilkuosobowych zespołach na arkuszach dużego papieru. ?Relaks? odnosił się do ćwiczeń oddechowych i izometrycznych, polegających na równoczesnym zaciskaniu pięści, spinaniu całego ciała , prostowaniu nóg w kolanach i rozluźnianiu mięśni. ?Aktywacja? dotyczyła zabawy ?Kwiaty?, w której dzieci siedząc na dywanie przyjmowały formę pąka kwiatowego, stopniowo rozwijając się w rytm oddechów, będących energią do rozkwitu. Rozmowa z dziećmi o uczuciach i wrażeniach doznanych w czasie zajęć była ostatnim elementem zajęć. Myślę, że zajęcia z muzykoterapii choć częściowo pomogą zredukować stres i niepokój u dzieci, poprawią poczucie własnej godności i pewności siebie, zachęcą do wyrażania uczuć, poprawią kontrolę nad odruchami, usprawnią techniki oddychania, przyczyniając się do integracji zespołów uczniowskich.
Zobacz Galerię z muzykoterapii
Opracowała i prowadziła R. Brzezińska